Propozycja lekcji z cyklu omawianie lektury "Balladyna". Inny sposób charakterystyki prezentowany przez autorkę.
Scenariusz lekcji w klasie II gimnazjum Temat : Kim jesteś Balladyno? Próba oceny bohaterki tragedii Juliusza Słowackiego.
Czas : 90 minut Cele i zadania: - uczeń potrafi ocenić konsekwencję różnych wyborów życiowych, - uczeń jest świadomy odpowiedzialności za własne wybory życiowe, - uczeń potrafi argumentować własne stanowisko, - uczeń umie pracować w grupie, - redaguje różne formy wypowiedzi – wywiad, pamiętnik, list, charakterystyka. Materiały: - schematy drzew decyzyjnych - kontur kobiety - arkusz papieru pakowego z napisem Balladyna - kolorowe paski papieru - mazaki Forma pracy: w grupie Metody pracy: drzewko decyzyjne, dyskusja Przebieg lekcji: 1. Nauczyciel informuje uczniów o celach i zadaniach lekcji. Podział klasy na 4 grupy (losowanie kartoników z 4 kolorami, odliczanie do czterech, inne). 2. Każda grupa otrzymuje zadanie przeanalizowania motywów postępowania bohaterki w różnych momentach życia. Muszą ocenić podjęte przez nią decyzje. Zastanawiają się, czy miała inne możliwości postępowania. Lider grupy losuje problem do dyskusji. Każda grupa otrzymuje schemat drzewka decyzyjnego. Problemy do rozważenia: A. Zabójstwo siostry B. Wystąpienie przeciwko mężowi C. Wyparcie się matki D. Wydanie na siebie wyroku. 3. Praca uczniów w grupach. Dyskusja nad problemem, analiza postępowania, zapisywanie w schemacie drzewka wniosków. a) praca z tekstem „Balladyny”. 4. Lider grupy prezentuje efekty pracy. Omawia cele i wartości, jakimi kierowała się bohaterka. 5. Dyskusja na forum klasy. Wynikiem będzie portret bohaterki. a) uczniowie zapisują na przygotowanych paskach papieru cechy, którymi odznaczała się Balladyna, b) przyklejają je na arkuszu papieru, na którym wypisane jest imię Balladyna, c) próba odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie. Próba oceny postaci. 6. Podsumowanie lekcji a) odpowiedź na pytanie: Czy praca techniką drzewka decyzyjnego pomogła wam w ocenie bohaterki. 7. Propozycja zadań redakcyjnych i wyznaczenie terminu oddania prac pisemnych. - Kartki z pamiętnika Balladyny. - Balladyna pisze list do matki ... (siostry lub męża) - Uzupełnij prosty kontur postaci kobiecej charakterystyką Balladyny. (praca dla uczniów słabych, otrzymują dodatkowo kontur postaci kobiety do uzupełnienia). Opracowała : Maria Syktus
|